Solutia creantelor tale
xsid

Distribuie acest articol!

Agenţia Naţională de Admi­nistrare Fiscală (ANAF) a elaborat un proiect de ordin pentru aprobarea unui nou model al formularului 600 – „Declaraţie privind îndeplinirea condiţiilor de încadrare în categoria persoanelor asigurate obligatoriu în sistemul public de pensii” -, ca urmare a intrării în vigoare, la 1 ianuarie 2016, a noului Cod fiscal şi modificarea, în consecinţă, a modului de calcul al CAS-ului pentru persoanele fizice care realizează veni­turi din activităţi independente.

În prezent, CAS-ul datorat de o PFA este calculat la o bază de calcul aleasă de contribuabil şi înscrisă de acesta în formularul 600 – „Declaraţie privind venitul asigu­rat la sistemul public de pensii”.

Cu alte cuvinte, cota contribuţiei de asigurări sociale (CAS) pe care PFA o datorează la sistemul de pensii este de 26,3% şi se aplică asupra venitului declarat, adică venitul pentru care acesta doreşte să se asigure. Totuşi, acest venit nu poate fi mai mic de 35% din salariul mediu brut lunar (2.415 lei), dar nici mai mare de echivalentul a de 5 ori salariul mediu brut lunar.

Mai exact, în 2015, baza de calcul pentru CAS s-a încadrat între 845,25 lei şi 12.075 lei. Aplicând cota CAS de 26,3% asupra acestor valori, PFA plătesc la pensie minimum 222,30 lei (35% x 2.415 lei x 26,3%) şi maximum 3.175,725 lei (5 x 2.415 lei x 26,3%).

Din 2016, PFA va plăti cota de 10,5% calculată la venitul net obţinut

Noul Cod fiscal, care va intra în vigoare la 1 ianuarie 2016, prevede că persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente sunt obligate să se asigure în sistemul public de pensii dacă îndeplinesc mai multe condiţii, respectiv venitul realizat în anul precedent, rămas după scăderea din venitul brut a cheltuielilor efectuate în scopul desfăşurării activităţii independente, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuţia de asigurări sociale, raportat la numărul lunilor de activitate din cursul anului, depăşeşte 35% din câştigul salarial mediu brut, în cazul contribuabililor care desfăşoară activităţi impuse în sistem real; venitul lunar estimat depăşeşte 35% din câştigul salarial mediu brut, în cazul contribuabililor care desfăşoară activităţi impuse în sistem real şi îşi încep activitatea în cursul anului fiscal, sau în cazul celor care trec de la determinarea venitului net anual pe baza normelor anuale de venit, la impozitarea în sistem real; valoarea lunară a normelor de venit, obţinută prin raportarea normelor anuale de venit la numărul lunilor de activitate din cursul anului, depăşeşte 35% din câştigul salarial mediu brut, în cazul contribuabililor care desfăşoară activităţi impuse pe bază de norme de venit.

Sursa: Curierul National

Distribuie acest articol!