Incepand cu anul 2011 indemnizatia de somaj nu va mai fi raportata la salariul minim si va reprezenta 75% din valoarea indicatorului social de referinta, de 500 lei.
Actul normativ stabileste ca indemnizatia de somaj va reprezenta 75% din valoarea indicatorului social de referinta, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin un an, si nu 75% din salariul de baza minim brut pe tara.
La suma rezultata se va adauga, ca si in prezent, un procent cuprins intre 3 si 10% din media salariului brut pe ultimele 12 luni, in functie de stagiul de cotizare.
Pentru absolventii institutiilor de invatamant care primesc ajutor de somaj, indemnizatia va reprezenta 50% din valoarea indicatorului social de referinta, si nu jumatate din salariul minim, ca in present.
Documentul mai stabileste ca persoanele al caror drept la indemnizatie de somaj a fost stabilit inainte de data intrarii in vigoare a ordonantei beneficiaza de acest drept in cuantumul aflat in plata la aceasta data.
Executivul arata ca, prin aplicarea acestei modificari, cuantumul indemnizatiei de somaj va suferi o diminuare si estimeaza o reducere a cheltuielilor bugetare la asigurarilor pentru somaj de 168.000 lei in 2011, 555.000 lei in 2012, 518.000 lei in 2013 si tot 518.000 lei in 2014.
Proiectul de buget pentru anul viitor releva ca indemnizatia medie de somaj platita de stat anul viitor va avea o valoare cu 10% mai mica fata de acest an, in scadere de la 523 lei la 476 lei, iar indemnizatia de somaj la absolventi va fi inghetata la 300 lei, concomitent cu cresterea numarului de persoane estimat ca vor incasa ajutoare de somaj.
Indemnizatia de somaj se acorda somerilor pe perioade stabilite diferentiat, intre 6 si 12 luni, in functie de stagiul de cotizare.
Sursa: Mediafax