Solutia creantelor tale
xsid

Distribuie acest articol!

In majoritate, propunerile venite din partea inspectorilor de munca se refera la o mai buna protectie a angajatilor, prin majorarea amenzilor in cazul incalcarii legii sau prin introducerea unor prevederi mai explicite pentru a nu se mai crea confuzii in relatiile de munca.

Amenzi mai mari pentru neplata salariilor si a concediilor

Propunerile inspectorilor de munca prevad introducerea a doua noi alineate in Codul Muncii, care sa instituie amenzi cuprinse intre 5.000 si 10.000 de lei, in cazul neplatii salariilor, si sanctiuni intre 3.000 si 5.000 de lei, pentru neplata concediilor.

Motivatia acestora este ca, in contextul crizei economice, s-au inmultit cazurile in care angajatorii refuza sa plateasca salariile, mai ales in cazul incetarii raporturilor de munca, si concediile.

Inspectorii sustin ca indrumarea angajatilor catre instante nu face decat sa ingroase numarul de dosare aflate pe rol si, implicit, prelungirea timpului de solutionare a sesizarilor.

Amenzi pentru somaj tehnic „fictiv.”

Decizia Guvernului de a-i scuti de la plata contributiilor sociale pe angajatorii care suspenda activitatea si-si trimit salariatii in somaj tehnic, din cauza crizei, a facut ca numarul acestora sa se inmulteasca in ultima perioada. Dar daca, initial, masura a fost una laudabila, s-au gasit multi care sa eludeze legea.

De exemplu, multi angajatori intocmesc documentele pentru somaj tehnic, perioada pentru care platesc 75% din salariu, dar isi cheama salariatii la serviciu, iar acestia muncesc program normal.

Spor de 50% pentru lucrul in weekend.

Desi actualul Cod al Muncii prevede un spor pentru munca in timpul legal de repaus, dar nu este stabilit si cuantumul, s-a ajuns la situatia in care angajatorii acorda sporuri nesemnificative, de 0,5% sau 1% din salariul de baza.

Propunerea presupune stipularea expresa a unui spor de 50% din salariul de baza in cazul in care angajatorul isi cheama salariatii la serviciu sambata si duminica.

Weekend in mijlocul saptamanii?

Acum, Codul Muncii prevede ca perioada de repaus saptamanal consta in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica. Acolo unde nu se poate, perioada de odihna se stabileste de comun acord cu angajatul, de cele mai multe ori duminica si lunea, daca se lucreaza sambata.

Inspectorii de munca propun ca repausul saptamanal sa fie de 48 de ore, dar nu neaparat doua zile consecutive. Ei justifica aceasta modificare prin faptul ca, uneori, salariatii ar dori sa aiba libera o zi in timpul saptamanii, pentru a-si rezolva diferite probleme personale, dar si prin flexibilizarea raporturilor de munca si aplicarea legislatiei europene.

Concediu fractionat, dupa nevoile salariatilor.

Actualul Cod al Muncii prevede ca salariatii beneficiaza de minimum 20 de zile de concediu pe an, din care, obligatoriu, 15 zile trebuie acordate neintrerupt. Propunerea de modificare prevede posibilitatea ca salariatul sa poata renunta la transa de 15 zile pentru motive personale intemeiate.

Sursa: Incont

Distribuie acest articol!