Solutia creantelor tale
xsid

Distribuie acest articol!

Din această seară şi până joi va fi în vigoare o avertizare de cod galben de ger valabilă pentru aproape jumătate din ţară, conform Administraţiei Naţionale de Meteorologie (ANM), temperaturile urmând să ajungă chiar şi la -25 de grade. Din acest motiv, angajatorii sunt obligaţi să ia măsuri pentru protecţia salariaţilor.

Vremea va fi deosebit de rece (geroasă noaptea şi dimineaţa) în Oltenia, Muntenia, sudul şi estul Transilvaniei în această seară, mâine şi poimâine, a informat ANM. Deoarece se vor înregistra temperaturi minime cuprinse între -15 şi -25 de grade celsius, angajatorii sunt obligaţi, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2000, să ia măsuri pentru protecţia salariaţilor.

“Măsurile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică pentru asigurarea protecţiei persoanelor încadrate în muncă în perioadele în care, datorită condiţiilor meteorologice nefavorabile, se înregistrează temperaturi extreme”, scrie în actul normativ, unde este precizat că temperaturi scăzute extreme sunt considerate cele sub -20 de grade celsius (sau, corelate cu condiţii de vânt intens, pot fi echivalate cu acest nivel).

Aşadar, în perioadele cu temperaturi extreme, angajatorii trebuie să ia toate măsurile pentru a asigura condiţiile de microclimat la locul de muncă, în limitele prevăzute de normele generale de protecţie a muncii.

Totodată, aceştia trebuie să asigure următoarele măsuri minimale pentru menţinerea stării de sănătate a salariaţilor care-şi desfăşoară munca în aer liber:

  • distribuirea de ceai fierbinte în cantitate de 0,5-1 litru/ persoana/ schimb;
  • acordarea de pauze pentru refacerea capacităţii de termoreglare, scop în care trebuie asigurate spaţii fixe/mobile cu microclimat corespunzător;
  • acordarea echipamentului individual de protecţie.

Dacă angajatorii nu pot să asigure condiţiile minimale pentru cei care lucrează în aer liber, iar temperaturile extreme se menţin timp de cel puţin două zile consecutive, aceştia trebuie să ia, de comun acord cu reprezentanţii sindicatelor sau cu reprezentanţii aleşi ai salariaţilor, după caz, următoarele măsuri:

  • reducerea duratei zilei de lucru;
  • întreruperea colectivă a lucrului cu asigurarea continuităţii activităţii în locurile în care aceasta nu poate fi întreruptă, potrivit legii.

“La aplicarea măsurilor (…) angajatorii, de comun acord cu reprezentanţii sindicatelor sau cu reprezentanţii aleşi ai salariaţilor, precum şi ordonatorii de credite sau conducătorii instituţiilor finanţate din fonduri extrabugetare, după caz, vor stabili modalităţile de recuperare a timpului nelucrat şi modalităţile de plată (…)”, dispune ordonanţa de urgenţă. Prin urmare, există două opţiuni: recuperarea (în următoarele şase luni) timpului de reducere a duratei zilei de lucru sau de întrerupere colectivă a activităţii ori acordarea drepturilor salariale proporţional cu timpul efectiv lucrat.

Atenţie! Persoanelor afectate de ger trebuie să li se asigure atât primul ajutor, cât şi transportul la cea mai apropiată unitate sanitară. În acelaşi timp, cei care au afecţiuni din cauza cărora n-au voie să lucreze în temperaturi extreme trebuie să fie trecuţi pe alte locuri de muncă sau să li se reducă programul. În caz contrar, angajatorii riscă amenzi între 1.500 şi 2.500 de lei.

Notă: Referitor la temperaturile scăzute, reprezentanţii Ministerului Sănătăţii au recomandat recent evitarea expunerii prelungite a mâinilor şi picioarelor la ger, consumul de alimente bogate în proteine şi grăsimi nesaturate, fructe şi legume, precum şi evitarea automedicaţiei în caz de răceală.

Sursa: Avocatnet

Distribuie acest articol!