Solutia creantelor tale
xsid

Distribuie acest articol!

Contribuabilii care obtin venituri din chirii sunt obligati sa plateasca, incepand de anul trecut, contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) pentru aceasta categorie de venituri. Conform reglementarilor in vigoare, stabilirea obligatiilor de plata se realizeaza de catre organul fiscal, printr-o decizie de impunere.

De la 1 ianuarie 2014 plata CASS a devenit obligatorie si pentru persoanele care obtin venituri din inchirierea imobilelor, se arata in OUG nr. 88/2013 care a schimbat anul trecut Codul fiscal.

Potrivit acestor reglementari, au calitatea de contribuabili la sistemul public pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate persoanele care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor.

Totusi, in actul normativ se specifica ca persoanele care obtin astfel de venituri nu datoreaza contributie de asigurari sociale (CAS), adica nu contribuie la sistemul public de pensii, in schimb trebuie sa plateasca contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS).

Cum se stabileste CASS pentru veniturile din chirii?

Dispozitiile care au intrat in vigoare la 1 ianuarie 2014 si care sunt valabile si in 2015 au stabilit, de asemenea, modul de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate.

Astfel, pentru cei care obtin venituri din inchirierea imobilelor, baza lunara de calcul al CASSreprezinta diferenta dintre venitul brut si cheltuiala deductibila determinata prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut, diferenta dintre totalul veniturilor incasate si cheltuielile efectuate in scopul realizarii acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentand contributii sociale, sau valoarea anuala a normei de venit, dupa caz, raportata la cele 12 luni ale anului sinu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit estesingurul asupra caruia se calculeaza contributia.

Mai mult, baza lunara de calcul nu poate fi mai mare decat valoarea a de cinci ori castigul salarial mediu brut.

Cu alte cuvinte, baza lunara de calcul pentru contributia de asigurari sociale de sanatate nu poate fi mai mica de 975 lei – salariul minim brut valabil de la 1 ianuarie 2015 si nici mai mare de 12.075 lei – de cinci ori salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru 2015.

Mai exact, suma asupra careia se va aplica cota de 5,5% a contributiilor de asigurari sociale de sanatate nu va fi mai mica de 975 lei, dar nici nu va depasi 12.075 lei.

In aceste conditii, o persoana care va obtine doar venituri din chirii si nu va avea niciun fel de cheltuieli ocazionate de aceste venituri va plati CASS in valoare de cel putin 53,62 lei, dar nu mai mult de 664,12 de lei.

Sursa: Avocatnet

Distribuie acest articol!