Solutia creantelor tale
xsid

Distribuie acest articol!

In Monitorul Oficial nr. 429/20.06.2011 a fost publicata Legea nr. 106/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 279/2005 privind care aduce o serie de prevederi noi in ceea ce priveste contractul de ucenicie si obligatiile angajatotului si ucenicului.

 

Legea nr. 106/2011 instituie obligatia angajatorului de a desemna un coordonator de ucenicie pentru formarea profesionala a ucenicului realizata in baza unui contract de ucenicie la locul de munca.

Coordonatorul de ucenicie poate fi un salariat al angajatorului sau un intreprinzator persoana fizica, in conditiile legii.

Noua lege mai prevede si faptul ca incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractului de ucenicie la locul de munca se fac in conditiile respectarii reglementarilor Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, referitoare la ucenicie si la contractul individual de munca.

Legea nr. 106/2011 dispune ca, anterior inceperii activitatii, contractul de ucenicie la locul de munca sa fie inregistrat si in registrul general de evidenta a salariatilor, care se transmite inspectoratului teritorial de munca.

Noul act normativ mai aduce modificari si in ceea ce priveste elementele obligatorii ale contactului de ucenicie. Astfel, pe langa elementele obligatorii ale contractului individual de munca, contractul de ucenicie la locul de munca cuprinde si clauze cu privire la:

• calificarea pe care urmeaza sa o dobandeasca ucenicul;
• numele coordonatorului de ucenicie si calificarea acestuia;
• locul/locurile in care se desfasoara activitatea de formare profesionala;
• durata necesara pregatirii teoretice si practice prin ucenicie la locul de munca;
• alte clauze potrivit legii.

Prin derogare de la prevederile OUG nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, poate incheia contracte de ucenicie la locul de munca si:

• persoana fizica autorizata, daca face dovada ca presteaza de cel putin un an activitatea pentru care a fost autorizata;
• intreprinderea familiala, prin reprezentantul acesteia, daca face dovada ca presteaza de cel putin un an activitatea pentru care s-a constituit ca intreprindere familiala.

In aceste cazuri, persoana fizica autorizata si intreprinderea familiala pot organiza ucenicie la locul de munca pentru maximum 3 ucenici care se pregatesc concomitent si numai pentru nivelul 1 de calificare, potrivit dispozitiilor legale, iar persoana fizica autorizata sau, dupa caz, reprezentantul desemnat al intreprinderii familiale are in acelasi timp si calitatea de coordonator de ucenicie.

In ceea ce priveste durata contractului de ucenicie la locul de munca, aceasta nu poate fi mai mare de 3 ani si nici mai mica de 12 luni, Legea nr. 106/2011 instituind si obligatia angajatorului de a asigura ucenicului accesul la pregatire teoretica si practica, precum si toate conditiile necesare formarii.

De asemenea, se introduce un nou articol in textul de lege, art. 16¹, continand :

a) de a se forma profesional in scopul obtinerii Certificatului de competente profesionale, corespunzator tuturor competentelor profesionale specifice acelei ocupatii sau calificari, in conformitate cu standardul ocupational, respectiv standardul de pregatire profesionala;
b) de a participa la procesul de evaluare si de a depune toate diligentele necesare in vederea obtinerii certificatului.

Una dintre cele mai importante modificari aduse legii priveste posibilitatea angajatorului de a primi o suma de bani de la bugetul asigurarilor pentru somaj pentru acel ucenic. Astfel, se prevede ca angajatorul care incheie un contract de ucenicie la locul de munca, conform prezentei legi, poate primi lunar, la cerere, din bugetul asigurarilor pentru somaj, pe perioada derularii contractului de ucenicie, pentru acel ucenic, o suma egala cu 60% din valoarea indicatorului social de referinta al asigurarilor pentru somaj si stimularii ocuparii fortei de munca in vigoare, prevazut de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare.

Aceste prevederi nu sunt aplicabile in urmatoarele cazuri:

• pe perioada de proba prevazuta in cuprinsul contractului de ucenicie la locul de munca;
• pe perioada in care raporturile de munca sunt suspendate;
• pe perioada de prelungire a contractului de ucenicie.

Suma se acorda angajatorilor proportional cu timpul efectiv lucrat de ucenic, precum si pentru perioada concediului anual de odihna al ucenicului.

De asemenea, se instituie si o sanctiune pentru situatia in care ucenicul nu obtine nici a doua oara Certificatul de competente profesionale. In aceste cazuri, angajatorul este obligat sa restituie, in totalitate, agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti sumele incasate de la bugetul asigurarilor pentru somaj pentru respectivul ucenic, plus dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, in vigoare la data primirii celei de-a doua decizii a Comisiei de evaluare, eliberata potrivit legii.

Angajatorul este obligat sa restituie agentiei pentru ocuparea fortei de munca sumele incasate de la bugetul asigurarilor pentru somaj plus dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei pentru respectivul ucenic si in situatia in care contractul de ucenicie la locul de munca inceteaza anterior datei prevazute in contract, daca incetarea acestuia a avut loc din unul din urmatoarele motive:

• ca urmare a acordului partilor;
• a urmare a constatarii nulitatii absolute a contractului;
• pentru motive care nu tin de persoana salariatului.

Pentru sumele restituite, angajatorul are drept de regres impotriva ucenicului care, cu rea-credinta sau din neglijenta, nu isi indeplineste obligatia de diligenta in obtinerea certificatului.

Legea nr. 106/2011 instituie si o contraventie sanctionata cu amenda de 10.000 lei pentru incalcarea dispozitiilor prevazute la art. 3, art. 4 alin. (3), art. 5 alin. (1), (2) si (4), art. 6 alin. (2) si (3), art. 7 alin. (1), (2), (4)-(6), art. 9, art. 10, art. 15 alin. (2) si art. 16 din Legea nr. 279/2005.

Noile dispozitii intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial.

Sursa: Infolegal

Distribuie acest articol!