Go to Top

Termenul de promovare al unei actiuni in despagubire se stabileste conform normelor nationale

Termenul de introducere a actiunilor in despagubire pentru anularea zborurilor se stabileste potrivit normelor dreptului national al fiecarui stat membru.

Joi, 22 noiembrie, a publicat un comunicat privind hotararea Curtii in .

Dreptul Uniunii recunoaste pasagerilor aerieni un drept la compensatie care variaza in functie de distanta si de destinatia zborului anulat, cu exceptia cazului in care anularea este cauzata de circumstante exceptionale, cu alte cuvinte cele care nu pot fi evitate in pofida tuturor masurilor rezonabile adoptate de transportator.

Pasagerii se pot prevala de acest drept in fata instantelor nationale. Or, reglementarea europeana nu precizeaza termenul in care pot fi introduse actiunile in despagubire.

Domnul Cuadrench More a cumparat de la compania KLM un bilet pentru un zbor de la Shanghai la Barcelona, prevazut pentru 20 decembrie 2005. Deoarece respectivul zbor a fost anulat, acesta a fost obligat sa calatoreasca a doua zi cu o alta companie aeriana via Munich.

La 27 februarie 2009 – adica dupa mai mult de trei ani – domnul Cuadrench More a introdus la instanta spaniola o actiune impotriva KLM prin care a solicitat o compensatie de 2 990 de euro, majorata cu dobanzi si cheltuieli de judecata, ca despagubire pentru prejudiciul cauzat de anularea zborului in cauza.

In aceasta privinta, KLM a aratat ca actiunea era prescrisa pentru motivul ca termenul de doi ani pentru introducerea actiunilor in raspundere impotriva operatorilor de transport aerian, prevazut de Conventia de la Varsovia2 si de Conventia de la Montreal, expirase.

In acest context, Audiencia Provincial de Barcelona (Spania), sesizata cu cauza, solicita Curtii de Justitie sa stabileasca daca termenul de introducere a actiunilor avand ca obiect plata compensatiilor prevazute de dreptul Uniunii este prevazut de Conventia de la Montreal sau de alte dispozitii, si anume, in special, de normele fiecarui stat membru in materia prescriptiei actiunilor.

In hotararea pronuntata astazi, Curtea apreciaza ca termenul de introducere a actiunilor prin care se urmareste plata compensatiei pentru anularea unui zbor, prevazuta de dreptul Uniunii, se stabileste potrivit normelor fiecarui stat membru in materia prescriptiei actiunilor.

In aceasta privinta, Curtea reaminteste ca, in lipsa unei reglementari a Uniunii in acest domeniu, revine ordinii juridice a fiecarui stat membru sarcina de a reglementa modalitatile procedurale aplicabile actiunilor destinate sa asigure protectia drepturilor conferite justitiabililor de dreptulUniunii. Totodata, aceste modalitati procedurale trebuie sa respecte principiile efectivitatii si echivalentei in raport cu cele prevazute de dreptul intern atunci cand este vorba de situatii similare.

Curtea adauga ca aceasta constatare nu trebuie sa fie pusa in discutie de dispozitiile Conventiei de la Varsovia si ale Conventiei de la Montréal, deoarece masura compensarii prevazuta de Regulamentul nr. 261/2004 se situeaza in afara domeniului de aplicare a acestora, desi este complementar cu regimul daunelor-interese pe care acestea il prevad.

Astfel, dreptul Uniunii instituie un regim autonom de reparare, standardizata si imediata, a prejudiciilor cauzate de neplacerile create de intarzierile si de anularile zborurilor, care are intaietate fata de Conventia de la Varsovia si fata de Conventia de la Montreal.

Sursa: Curia.europa.eu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *