Go to Top

Inregistrarea contractelor de fiducie si de locatiune

In Monitorul Oficial nr. 16 din 9 ianuarie 2013 a fost publicat Ordinul nr. 1985/2012 al Ministerului Finantelor Publice si al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de fiducie, a Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.

In cadrul actului normativ se arata:

Procedura de inregistrare a contractelor de fiducie

Prezenta procedura se aplica contribuabililor care, potrivit prevederilor art. 780 din Legea nr. 287/2009 privind , republicata, cu modificarile ulterioare, detin calitatea de fiduciar si au obligatia de a inregistra contractele de fiducie si modificarile acestora la organul fiscal competent.

Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui evidenta fiscala sunt inregistrati ca platitori de impozite si contribuabilii care detin calitatea de fiduciar.

Contribuabilul care detine calitatea de fiduciar, denumit in continuare fiduciar, depune, in termen de 30 de zile de la data incheierii contractului de fiducie, la organul fiscal competent „Declaratia de inregistrare a contractelor de fiducie“, cod 14.13.01.43, prevazuta la anexa nr. 3 la ordin, insotita de contractul de fiducie, in original si copie.

Declaratia se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se pastreaza de fiduciar.

Organul fiscal certifica conformitatea copiei contractului de fiducie cu originalul si restituie fiduciarului originalul.

In cazul in care fiduciarul depune declaratia prevazuta la alin. (1) prin posta, cu confirmare de primire, aceasta va fi insotita de o copie legalizata de pe contractul de fiducie.

Modificarea si incetarea contractului de fiducie se inregistreaza, de fiduciar, la organul fiscal competent, in termen de 30 de zile de la data producerii, prin depunerea declaratiei prevazute la pct. 3 alin. (1), avand bifata casuta „Modificare“ sau „Incetare“, dupa caz, din formular, insotita de documentele justificative.

Data inregistrarii contractelor de fiducie, a modificarilor ulterioare si a incetarii acestora, la organul fiscal competent, este data depunerii acestora la registratura organului fiscal competent sau data postei, dupa caz.

In cazul contractelor de fiducie/modificarilor ulterioare/incetarii, inregistrate direct la registratura organului fiscal competent, dovada inregistrarii o constituie copia declaratiei prevazute la pct. 3 alin. (1), avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal.

In cazul contractelor de fiducie/modificarilor ulterioare/incetarii, transmise prin posta, cu confirmare de primire, dovada inregistrarii la organul fiscal competent o constituie copia declaratiei prevazute la pct. 3 alin. (1), insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent.

Declaratia si documentele depuse de fiduciar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.

Procedura de inregistrare a contractelor de locatiune

Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatori, altii decat persoanele fizice

Potrivit prevederilor art. 1.798 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, locatorii pot inregistra la organele fiscale competente din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala contractele de locatiune pe care le incheie in calitate de locator atat cu persoane fizice, cat si cu persoane juridice.

Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui evidenta locatorul este inregistrat ca platitor de impozite si taxe.

Pentru inregistrarea contractului de locatiune, locatorul depune „Declaratia de inregistrare a contractelor de locatiune“, cod 14.13.01.42, prevazuta la anexa nr. 4 la ordin, insotita de contractul de locatiune, in original si copie.

Declaratia se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se pastreaza de locator.

Organul fiscal certifica conformitatea copiei contractului de locatiune cu originalul si restituie locatorului originalul.

In cazul in care locatorul depune declaratia prevazuta la alin. (1) prin posta, cu confirmare de primire, aceasta va fi insotita de o copie legalizata de pe contractul de locatiune.

Modificarea si incetarea contractului de locatiune pot fi inregistrate, de locator, la organul fiscal competent, prin depunerea declaratiei prevazute la pct. 3 alin. (1), avand bifata casuta „Modificare“ sau „Incetare“, dupa caz, din formular, insotita de documentele justificative.

Data inregistrarii contractelor de locatiune a modificarilor ulterioare si a incetarii acestora este data depunerii acestora la registratura organului fiscal competent sau data postei, dupa caz.

In cazul contractelor de locatiune/modificarilor ulterioare/incetarii, inregistrate direct la registratura organului fiscal competent, dovada inregistrarii o constituie copia declaratiei prevazute la pct. 3 alin. (1), avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal.

In cazul contractelor de locatiune/modificarilor ulterioare/incetarii transmise prin posta, cu confirmare de primire, dovada inregistrarii la organul fiscal competent o constituie copia declaratiei prevazute la pct. 3 alin. (1), insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent.

Declaratia si documentele depuse de locator se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.

Organul fiscal competent organizeaza evidenta contractelor de locatiune intr-un Registru al contractelor de locatiune, care se conduce informatizat, potrivit modelului prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta procedura.

Sursa: Infolegal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *