0733 408 895 / 0720 721 073 office@bgarecuperari.ro
Solutia creantelor tale
xsid

Distribuie acest articol!

Sedinta de este obligatorie din 2012. La 1 august 2013 au intrat in vigoare dispozitii legale ce reglementeaza modul de desfasurare si sanctiunile in caz de neindeplinire a cerintei de informarea obligatorie cu privire la mediere.

 

“Am intocmit un scurt GHID PRIVIND PROCEDURA INFORMARII OBLIGATORII, PE INTELESUL TUTUROR”, sustine judecatorul Cristi Danilet pe blogul sau.

Medierea devine obligatorie?

Nu, medierea ramane facultativa.

Devine obligatorie doar procedura de informare cu privire la mediere, inainte de a fi judecat de instanta, si doar in anumite cazuri ne-penale expres prevazute de lege (pentru celelalte cazuri, informarea cu privire la mediere ramane facultativa, potrivit art.227 alin. 2 C.proc.civ).

Care sunt dispozitiile legale ce reglementeaza procedura de derulare si sanctionare privind informarea obligatorie?

– art. 601, art. 2 alin 11 si alin. 12 din Legea nr. 192/2006 introduse prin Legea nr. 115/2012;

– art. II din Legea nr. 115/2012  modificat prin art. VIII din OUG nr. 4/2013

– art. III din OUG nr. 90/2012 modificat prin art. VII din OUG nr. 4/2013

– art. VI din OUG nr. 4/2013

– art VI1 introdus prin pct. 4 al Legii nr. 214/2013

In ce litigii este necesara informarea?

In cele aratate de art. 60¹ din Legea nr 192/2006.

a) in domeniul protectiei consumatorilor, cand consumatorul invoca existenta unui prejudiciu ca urmare a achizitionarii unui produs sau unui serviciu defectuos, a nerespectarii clauzelor contractuale ori garantiilor acordate, a existentei unor clauze abuzive cuprinse in contractele incheiate intre consumatori si operatorii economici ori a incalcarii altor drepturi prevazute in legislatia nationala sau a Uniunii Europene in domeniul protectiei consumatorilor;

b) in materia dreptului familiei: continuarea casatoriei: partajul de bunuri comune; exercitiul drepturilor parintesti; stabilirea domiciliului copiilor; contributia parintilor la intretinerea copiilor; orice alte neintelegeri care apar in raporturile dintre soti cu privire la drepturi de care ei pot dispune potrivit legii.

c) in domeniul litigiilor privind posesia, granituirea, stramutarea de hotare, precum si in orice alte litigii care privesc raporturile de vecinatate;

d) in domeniul raspunderii profesionale in care poate fi angajata raspunderea profesionala, respectiv cauzele de malpraxis, in masura in care prin legi speciale nu este prevazuta o alta procedura;

e) in litigiile de munca izvorate din incheierea, executarea si incetarea contractelor individuale de munca;

f) in litigiile civile a caror valoare este sub 50.000 lei, cu exceptia litigiilor in care s-a pronuntat o hotarare executorie de deschidere a procedurii de insolventa, a actiunilor referitoare la registrul comertului si a cazurilor in care partile aleg sa recurga la procedura prevazuta la art. 1.013 – 1.024 (ordonanta de plata) sau la cea prevazuta la art. 1.025 – 1.032 (cererile de valoare redusa) din Legea nr. 134/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

Cine trebuie sa demareze procedura de informare obligatorie?

Reclamantul, in mod obligatoriu, in cazurile descrise mai sus.

Cand e necesara participarea la sedinta de informare?

inainte ca reclamantul sa depuna cererea de chemare in judecata (e recomandabil parcurgerea informarii in aceasta etapa caci daca partea e convinsa sa ramana in mediere, nu va mai formula actiune la instanta);

– sau dupa depunerea cererii de chemare in judecata, dar numai pana la termenul dat de judecator in acest scop.

Cine face informarea privind avantajele medierii?

– mediatorul: e recomandabil apelarea la un mediator, fiind singurul profesionist atestat in materie de mediere, care poate sfatui si convinge partile cum sa ramana in procedura de mediere (lista cu mediatori e afisata in fiecare instanta si pe internet);

– legea permite ca efectuarea procedurii de informare asupra avantajelor medierii sa fie realizata de catre judecator, procuror, consilier juridic, avocat, notar, caz in care aceasta se atesta in scris. Apreciez ca aceasta va fi doar formala din lipsa de pregatire adecvata si de timp (sa nu uitam ca scopul informarii nu este eliberarea unui document, ci convingerea partilor ca este mai avantajos sa ramana in procedura de mediere decat sa mearga la instanta).

Sursa: Judecator Cristi Danilet

Distribuie acest articol!