Go to Top

Cum procedam daca intervine prescriptia legala a termenului de incasare a creantelor

Blocajul financiar a devenit, din pacate, o constanta a mediului de afaceri, neincasarea clientilor fiind o problema cu care se confrunta tot mai multe firme. Dar ce se intampla si cum procedam daca intervine prescriptia legala a termenului de incasare a acestor ?

 

Termenul de prescriptie a dreptului la actiune al creditorului impotriva debitorului care nu si-a achitat datoria la scadenta este termenul de drept comun in materie de obligatii comerciale, respectiv de trei ani. In acelasi timp, termenul respectiv de trei ani este prevazut de lege si pentru prescriptia dreptului de a cere executarea silita a titlurilor executorii – hotarari judecatoresti, contracte autentice etc. – obtinute impotriva debitorului rau-platnic. Pe de alta parte, prescriptia extinctiva se intrerupe prin recunoasterea dreptului a carui actiune se prescrie, facuta de catre debitor. In acelasi timp, intreruperea sterge prescriptia inceputa inainte de a se fi ivit imprejurarea care a intrerupt-o iar, dupa intrerupere, incepe sa curga o noua prescriptie – spre exemplu, in cazul in care creantele si datoriile au fost inventariate, verificate si confirmate pe baza „Extrasului de cont“ sau au fost confirmate debitele prin orice alta modalitate.

Ca regula generala, in conformitate cu pct. 187 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a patra a CEE, aprobate prin OMFP 3055/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, la scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau plata sunt prescrise, societatea trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale pentru decontarea acestora. Pentru a scadea din evidente creantele prescrise (dar si datoriile de acest fel!), este nevoie de o justificare (nota, memoriu, referat etc.) intocmita de departamentul financiar-contabil, din care sa rezulte situatia acestor sume (natura lor, vechimea, demersuri intreprinse, cauzele neincasarii/neachitarii, starea la zi a clientilor/furnizorilor respectivi) si sa se constate prescrierea lor, cu propunerea de a fi scazute din evidente. Aceasta nota justificativa (memoriu, referat etc.), dupa aprobarea ei de catre administratorul societatii, va sta la baza inregistrarii scaderii din contabilitate a creantelor prescrise – ca document justificativ utilizat in acest sens.

Sursa: Infolegal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *