Go to Top

Confiscarea extinsa a averii ar putea fi introdusa in Codul penal

Ministerul Justitiei a lansat marti, 5 iulie, in un proiect de lege pentru modificarea si completarea Codului penal si a Legii 286/2009, prin care se doreste introducerea confiscarii extinse a averii in cazul infractiunilor deosebit de grave, masura urmand sa se aplice exclusiv unei persoane deja condamnate.

Conform expunerii de motive, Romania beneficiaza in prezent, dupa cum s-a aratat, de un cadru legislativ coerent si cuprinzator, ce permite confiscarea produselor unei infractiuni de la autorul acesteia in conditiile impuse de standardele europene privind dreptul la un proces echitabil si respecta totodata cerinta unor norme eficiente.

Nu in toate cazurile insa se poate proba legatura directa si concreta existenta intre infractiunea pentru care persoana a fost condamnata si anumite bunuri ale acesteia, desi provenienta de natura infractionala a acestor bunuri este evidenta. Pentru a da o eficienta sporita masurii a confiscarii bunurilor provenite din infractiuni, Consiliul Uniunii Europene a conceput instrumentul juridic al confiscarii extinse, instrument ce presupune confiscarea bunurilor provenite din activitati infractionale fara a fi necesara dovedirea pentru fiecare bun in parte a legaturii nemijlocite existente intre infractiunea care conduce la condamnare si bunul confiscat.

Preluarea in dreptul intern a confiscarii extinse presupune reglementarea acelor cazuri expres si limitativ prevazute, in care desfasurarea de catre o persoana in mod constant pe o anumita perioada de timp de activitati cu caracter infractional de o gravitate sporita, cumulata cu lipsa altor venituri licite, este considerata ca fiind un probatoriu suficient pentru a permite instantei sa constate caracterul ilicit al veniturilor obtinute pe perioada derularii activitatilor cu caracter infractional, instituind astfel o noua viziune asupra sarcinii probei in materia dobandirii in mod licit a averii.

In conditiile in care aceasta opereaza exclusiv in proceduri penale, vizeaza o lista de infractiuni deosebit de grave si se aplica exclusiv unei persoane deja condamnate, Ministerul Justitiei considera ca introducerea confiscarii extinse nu este incompatibila cu prezumtia caracterului licit al averii, cuprinsa la art. 44 pct. 8 din Constitutia Romaniei, republicata.

Conform proiectului, procurorul ar urma sa fie obligat sa probeze doar faptul ca o persoana anume, intr-un interval de timp, a fost implicata in savarsirea anumitor infractiuni, spre exemplu fapte de crima organizata. Din acel moment, judecatorul poate prezuma ca bunurile dobandite sunt rezultatul unor activitati infractionale desfasurate de persoana condamnata in cursul unei perioade anterioare condamnarii care este considerata rezonabila de catre instanta. In aceasta ipoteza ar reveni persoanei condamnate sarcina probei privind caracterul licit al averii dobandite. Daca judecatorul ajunge la concluzia ca valoarea bunurilor detinute este disproportionata in raport cu veniturile legale poate dispune confiscarea acestora de la persoana condamnata.

Ministerul a initiat proiectul din cauza faptului ca la nivelul legislatiei interne Decizia-cadru nr. 2005/212/JAI privind confiscarea produselor, instrumentelor si altor bunuri aflate in legatura cu criminalitatea nu este transpusa in totalitate, lipsind din legislatia nationala transpunerea art. 3 al actului comunitar, privind confiscarea extinsa.

Potrivit Directivei, masura confiscarii extinse trebuie sa fie cel putin una dintre cele trei variante prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a), b) si respectiv c). In toate cazurile, aceasta permite confiscarea bunurilor provenind din activitati infractionale care nu au legatura directa cu infractiunea pentru care persoana este condamnata, mai exact, nu este dovedita legatura nemijlocita intre infractiunea care conduce la condamnare si bunurile care sunt confiscate. Este vorba de un principiu al confiscarii extinse a bunurilor condamnatului. Lit. (a) vizeaza bunurile respective in cazul in care acestea provin din activitati efectuate intr-o perioada anterioara condamnarii, in timp ce lit. (b) vizeaza bunurile care provin din activitati „similare”. In ceea ce priveste lit. (c), aceasta vizeaza disproportia dintre valoarea bunurilor si nivelul venitului legal al persoanei condamnate.

Sursa: Ministerul Justitiei

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *