Go to Top

Ce categorii de persoane nu pot declara greva

Potrivit art. 202 din Legea dialogului social, nu pot declara greva: procurorii, judecatorii, personalul militar si personalul cu statut special din cadrul Ministerului Apararii Nationale, al Ministerului Administratiei si Internelor, al Ministerului Justitiei si din institutiile si structurile din subordinea sau coordonarea acestora.

 

Interdictia vizata de art. 202 din Legea dialogului social poarta si asupra personalului Administratiei Nationale a Penitenciarelor, al Serviciului Roman de Informatii, al Serviciului de Informatii Externe, al Serviciului de Telecomunicatii Speciale, personalul angajat de fortele armate straine stationate pe teritoriul Romaniei, precum si alte categorii de personal carora li se interzice exercitarea acestui drept prin lege.

Respingand exceptia de neconstitutionalitate a acestui text legal, a aratat ca „legiuitorul, in temeiul art. 43 alin. (2) din Constitutie, este singurul competent sa stabileasca sfera personalului care nu poate face greva, respectiv sa stabileasca limite ale exercitarii dreptului la greva, desigur cu conditia ca alegerea sa sa fie justificata de apararea ordinii de drept, a drepturilor si libertatilor fundamentale si de protejarea intereselor nationale” (Decizia Curtii Constitutionale nr. 574 din 4 mai 2011).

Prin urmare, interdictia de a declara/participa la greva are in vedere urmatoarele categorii de personal:

  • procurori si – personal specializat in exercitarea puterii judecatoresti;
  • militari – prin cadre militare se intelege cetatenii romani carora li s-a acordat grad de ofiter, maistru militar sau subofiter, in raport cu pregatirea lor militara si de specialitate2; in categoria cadrelor militare intra si: soldatii si gradatii profesionisti sau voluntari (in activitate), elevii si studentii institutiilor militare de invatamant;
  • personalul cu statut special din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor – politistii, personalul Jandarmeriei Romane, ce se compune din personal militar si personal contractual;
  • personalul Serviciului Roman de Informatii – se compune din cadre militare permanente si salariati civili, care indeplinesc atributii operative si administrative;
  • personalul Serviciului de Informatii Externe – se compune din cadre militare, militari angajati pe baza de contract si salariati civili;
  • personalul Serviciului de Telecomunicatii Speciale – este format din cadre militare si salariati civili;
  • personalul angajat de fortele armate straine stationate pe teritoriul Romaniei.

In ceea ce priveste politistii, conform art. 45 alin. (1) lit. e), „politistului ii este interzis… sa declare sau sa participe la greve, precum si la mitinguri, demonstratii, procesiuni sau orice alte intruniri cu caracter politic”. S-a sustinut ca, prin excluderea categoriei sociale a politistilor de la dreptul de a face greva, textul de lege respectiv incalca prevederile art. 43 din Constitutie.

S-a aratat ca dispozitiile art. 43 alin. (2) din Legea fundamentala permit legii sa stabileasca anumite conditii si limite ale exercitarii dreptului pentru anumite categorii salariale, dar nu prevad nicidecum posibilitatea interzicerii sale.

Curtea Constitutionala, insa, a statuat ca acest text este conform cu Legea fundamentala, aratand ca: „Legiuitorul constituant a recunoscut dreptul la greva, in mod expres, numai salariatilor. Regula este, deci, ca dreptul la greva apartine salariatilor.

De la aceasta regula exista o serie de exceptii, concretizate in dispozitii legale prin care dreptul salariatilor de a declansa greva este limitat. Exercitarea dreptului la greva se realizeaza, asa cum prevede art. 43 alin. (2) din Legea fundamentala, in conditiile legii.

Or, legiuitorul a instituit anumite interdictii si restrangeri ale dreptului la greva, in scopul asigurarii bunului mers al activitatii economico-sociale si al garantarii intereselor de ordin general. In acest spirit, apar ca firesti si pe deplin justificate interdictiile instituite de legiuitorul romani atat prin art. 45 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului, supus controlului de constitutionalitate, cat si prin art. 63 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca, care prevede ca „Nu pot declara greva: procurorii, judecatorii, personalul Ministerului Apararii si al institutiilor si structurilor din subordinea sau coordonarea acestuia, personalul angajat de fortele armate straine stationate pe teritoriul Romaniei, personalul militar si functionarii publici cu statut special din cadrul Ministerului Internelor si Reformei Administrative si din institutiile si structurile din subordinea sau coordonarea acestuia (…)”.

Asa cum sustine si Avocatul Poporului in punctul de vedere transmis Curtii Constitutionale, o „asemenea reglementare este justificata de faptul ca politistii sunt functionari publici cu statut special, care isi desfasoara activitatea profesionala in interesul si in sprijinul persoanelor, al comunitatii si al institutiilor statului, exclusiv pe baza si in executarea legii, astfel ca incetarea activitatii acestora afecteaza un serviciu esential pentru societate, respectiv asigurarea ordinii publice”.

Curtea retine, in plus, ca interdictia exercitarii dreptului la greva nu pune aceasta categorie socio-profesionala in imposibilitatea de a-si apara interesele profesionale si sociale, precum si drepturile legitime. Astfel, politistii au posibilitatea ca, prin intermediul Corpului National al Politistilor, sa recurga, pentru satisfacerea acestor interese, la mijloace amiabile de solutionare a conflictelor de munca in raporturile cu administratia centrala, constand in conciliere, mediere si arbitraj, fara insa a apela la greva”.

De altfel, aceasta interdictie este conforma si cu prevederile internationale:

  • Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, care reglementeaza, in art. 8 alin. (1) lit. d), dreptul la greva, exercitat in conformitate cu legile fiecarei tari.

Potrivit alin. (2) al aceluiasi text, recunoasterea dreptului la greva nu impiedica stabilirea unor restrictii legale in exercitarea acestui drept de catre membrii fortelor armate, ai politiei sau de catre functionarii publici;

  • Conventia OIM nr. 87/1948 privind libertatea sindicala si protectia dreptului sindical1 care prevede in art. 9 pct. 1: „masura in care garantiile prevazute de prezenta conventie se vor aplica fortelor armate si politiei va fi determinata de legislatia nationala”;
  • Carta sociala europeana revizuita care, la art. 5 teza a II-a, dispune: „masura in care garantiile prevazute in prezentul articol se vor aplica politiei va fi determinata prin legislatia sau prin reglementarea nationala. Principiul aplicarii acestor garantii membrilor fortelor armate si masura in care ele se vor aplica acestei categorii de persoane sunt, de asemenea, determinate prin legislatia sau prin reglementarea nationala”.

In ceea ce priveste normele , conform art. 153 alin. (5) , dreptul la greva nu este reglementat in mod expres. De altfel, acest domeniu este exclus din preocuparile sale de reglementare.

Sursa: Infolegal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *